8e dag fietsen indochina, angor - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Nelly Grunsven - WaarBenJij.nu 8e dag fietsen indochina, angor - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Nelly Grunsven - WaarBenJij.nu

8e dag fietsen indochina, angor

Blijf op de hoogte en volg Nelly

13 April 2014 | Cambodja, Phnom-Penh

Alles inpakken en op naar het ontbijt. Iedereen was redelijk vroeg weer thuis van het feestje van Hanna. Behalve natuurlijk de heren, Sam en Rabbi, waren er rond half 4.

Vandaag een lange rit voor de boeg, 300km rijden in de bus naar Phnom Penh over de National Raod 6.

In Nederland is dat maar een stukje van ongeveer 3,5 uur. Maar hier zijn de wegen niet al te best, het is oudjaarsdag, dus veel verkeer op de weg en zijn op veel plaatsen aan de weg aan het werken. Met een beetje geluk zijn we over 7 a 8 uur in ons volgende hotel, met zwembad.

Gelukkig hebben we een andere bus als afgelopen dagen. Deze is groter en betere airco. Iedereen heeft een dubbele zit. Perfect dus.

De meeste wegen zijn hier niet echt goed, veel gaten en afgebrokkelde wegen. Alleen de hoofdwegen en de wegen in Siem Reap zijn "geasfalteerd" zeg maar liever bekleed met iets waar over je kunt rijden. De zij wegen zijn van rood grind en of zand. Dus een stoffige boel iedere dag.

Ieder dorpje wat we passeren is een drukke aangelegenheid vandaag. Mensen die vanalles kopen op de markt voor het diner van vanavond.  Tis hier groot feest. Alles is versierd met verlichting in allerlei kleuren. Mooie gekleurde sterren met flitters, waar verlichting in hangt. De wegen van Siem Reap zijn versierd met verlichting. Prachtig om te zien, maar voelt vreemd met 39°, luchtige kleding, rond te lopen in kerstsfeer.

We stoppen voor een plas pauze, na 1,5 uur, bij 900 jaar oude Nage brug. Stappen de heerlijke frisse bus uit, mmmm das waar ook, tis heeeeel erg warm buiten.  Snel een paar foto's maken en dan de bus weer in.

Tegen 11 uur zijn we bij onze lunch plek, eerder dan verwacht,  we zitten omder een grote overkappingen uitkijkend over de rivier.

Na een uurtje vertrekken we weer.

In de bus blijft het vrij stil, om beurten, of tegelijk,  wordt er een tukkie gedaan. Blijft vermoeiend bus reizen op hobbelige wegen.

De omgeving veranderd hier, veel huizen langs deze route. Kleine dorpjes aan beide zijde van de weg gebouwd en daar achter alleen land. Soms wat zij straatjes.  De meeste woningen zijn hoog boven de grond gebouwd. Om er vanalles onder te kunnen bewaren, parkeren (auto's,  scooter,  vrachtwagen) maar ook een leefgedeelte. Maar de hoogte is ook nodig als het water omhoog komt in de regentijd.

De weg wordt er niet beter op, 1 baan heen en 1 baan terug, met regelmatig opbrekingen.  Aan beide zijde van de weg is grind/zand, wat een mega stof geeft, of de weg is helemaal van grind/zand. Veel dorpen zitten de hele dag in de stof.

We hebben om 3 uur nog een stop, bij het dorpje Skuon met een markt die bekend staat om het verkopen van spinnen en andere insecten. Kinderen die "behulpzaam" zijn en die daarna moet betalen. Loop een rondje samen met Ys, vraagt alle prijzen van spinnen, kwarteleieren, fruit en zegt dan met een smile op haar gezicht dat ze het te duur vindt. Wijst naar mij dat ik het wel wil kopen,  nie dus, nu is het mijn beurt om te lachen en nee te zeggen. Leuke bezigheid.

Als we een 15 min later de bus weer instappen blijkt het nog 70 km te zijn. Dus al een aardig tijdje onderweg. En dat voor 300 km.

Het laatste stuk van de weg is goed en het schiet dus lekker op. Rond half 5 zijn we in het Ohana hotel in Phnom Penh.

Soort gelijk hotel als gisteren. Maar dan iets hoger en smaller, en heerlijk zwembad daar gaan we zo maar eens gebruik van maken.

Om 6 uur hebben we afgesproken voor een verkennings rondje door de stad. In deze stad leven 1 miljoen mensen en in heel Cambodja 16 miljoen.

Als we ons hotel uitlopen komen we meteen op de locale groente, vlees/vis en fruit markt. Al het vlees licht, zonder koeling op tafels of bakken. Er hangt hier dan ook niet zo'n frisse lucht. Het is er ook erg druk mensen willen nog van alles kopen. Een stukje verderop is het rustiger en vervolgen onze weg naar de markt waar streat kichens zijn. Hier liggen kleden over de grond verspreid en kun je gaan zitten met je gekochte eten, zeg maar picknicken.  Achter deze markt is de nachtmarkt, met de nodige kleding en souvenirs.

Lopen ff over de markt en maken onze ronde langs de rivier. De Mekong en de Tonle Sap rivier samen komen.

Rond 7 uur gaan we eten met zijn alle in een net restaurant,  zonder ramen, op de 2e verdieping van een gebouw, heerlijk temperatuurtje want het waait gelukkig een beetje.

Vandaag geen borrels meer drinken iedereen is gaar van het rijden.