7e dag fietsen indochina, angor - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van Nelly Grunsven - WaarBenJij.nu 7e dag fietsen indochina, angor - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van Nelly Grunsven - WaarBenJij.nu

7e dag fietsen indochina, angor

Blijf op de hoogte en volg Nelly

12 April 2014 | Cambodja, Khett Siem Reab

Georgina is vandaag vroeg opgestaan om naar de zonsondergang te gaan kijken, heb vaag iets mee gekregen, maar heb me lekker omgedraaid.

Onze toch vandaag is minimaal 70 km. Met een optie van 15 km meer naar Tonle Sap Lake, nou dat Tonle Sap Lake, mm dat zien we tzt nog wel of we die laatste fietsen.

Vandaag is het erg zonnig dus ook warm. En we vertrekken een half uur later zodat de zonsondergang kijkers meer tijd hebben om te eten.

Vandaag fietsen we buiten het Angkor hoofd complex naar tempel van Banteay Srei, 35km van Siem Reap town.

Onze route gaat langs tempels, rijstvelden en mooie kleine dorpjes, waar van het bloemensap van de palmbomen suiker wordt  gemaakt.

Dezelfde weg als vorige dagen fietsen we de stad uit op naar het Angor complex. Hier laten we onze pas zien en fietsen we naar onze eerste stop na 15 km. Stoppen bij een tempel,  blijft indrukwekkend om deze temples te zien.

Tis weer super warm vandaag, maar we blijven drinken en fruit eten.

Verder op onze weg komen we in kleine dorpjes die al meer dan 100 jaar oud zijn. Huizen op palen, onder de huizen wordt overdag geleefd,  hangmatten,  tafel en wat stoelen, of een op poten staande plateau,  waar men met elkaar op zit. Kleine kinderen die  zwaaien en met ons mee rennen langs de fiets.

De volgende stop is bij een bedrijfje wat met de hand leer bewerkt en bedoel dan dat ze uit leer verschillende figuren knippen en dan met een stans er een patroon in maken. Prachtig om te hebben, maar tis aardig duur.

Tuurlijk is ook hier weer water, fris en vers fruit en wat andere snacks.

Eerst uitrusten en dan worden we door onze gids meegenomen naar de ander kant van de weg en krijgen uitleg hoe ze hier palmsuiker maken.

Is nog een hele klus. Je moet de boom in klimmen en de bloemen activeren zodat ze sap afgeven, hang de bloemeinden in een beker en daar drupt de sap in, dit duurt ongeveer 12 uur voordat het bakje vol is. Daarna wordt deze sap gekookt en dikt in tot suiker. Als dit afgekoeld is heb harde suiker om te gebruiken. Een hele klus dus.

De nodige souvenirs worden er hier gekocht door mijn medereizigers,  ze hebben hier hele mooie schaaltjes,  bakjes,  lepels, stokjes, allemaal van kokosnoothout.

Mooi om te zien hoe iedereen onderhandeld.

We vervolgen onze weg voor de laatste 10 km. Dit gaat als een speer, iedereen heeft het tempo erin, ondanks de warmte. Tis een mooie weg om te rijden er is veel te zien.

Het is zo moeilijk om uit te leggen wat ik zie, ruik, voel,  hoor. Alle indrukken die op zo'n dag binnen komen. Bijzondere dingen die je ziet, hele kleine details.  Alles is appart.

Angekomen bij Banteay Srei tempel bestellen we eerst eten, zodat we niet zo lang hoeven te wachten als we terug komen uit de tempel.

Er is niet veel meer over van de tempel. Maar deze is gemaakt van lavasteen, heel donker bruin/rood. Er staan nog veel inscripties duidelijk in de muren en dat maakt hem zo bijzonder. We zijn de enige toeristen op dit moment hier on de tempel,  das mooi voor de foto's.

En het blijft maar warm ondanks er regelmatig bewolking is.

Terug naar het restaurant voor onze heerlijke lunch. Gele curry vandaag, blijf me verassen over de smaak van het eten hier, een beetje neutrale smaak heeft het eten hier, niet zoals in Thailand heerlijk gekruid.

Op naar de 35 km terug langs dezelfde weg. We hebben er allemaal zin in en gaan dus ook als een speer, zelf met deze temperatuur,  op  de fiets heb je wind dus minder last van de warmte.  Maar niet stoppen, das nie echt fijn. Op onze terugweg hebben we 3 stops.

Bij de laatste is de stop voor de extra 15 km naar het meer. Hier besluit ik en Anne,  Ruth, Sidney, Rabbi in de bus te stappen. Heb last van hoofdpijn,  te weinig gedronken.

Tis een stoffige, hobbelige smale weg die we rijden en de rest fietst. Bijzonder om te zien dat mensen "huizen" leven op palen langs de rivier. En de rivier is de prullenbak. Als het regen seizoen wordt spoelt alles wel weer weg. Goor, smerig en stinkerig dus.

De huizen stellen niet veel voor.

Overal zie je lotus bloemen groeien inde moeras achtige grond. Prachtig om te zien. Hier stoppen we ff voor een mooie foto en vervolgen de weg.

Bij de haven aangekomen worden alle fietsen ingeladen want we gaan terug in de bus. Met een boot worden we naar de drijvende stad op het Tonle Sap meer gebracht. Deze mensen leven van de visserij en krokodillen, die hier in het meer leven. Het is een meega groot meer wat deel uit maakt van de Mekong River. In de regentijd staat het water veel hoger omdat vanuit alle rivieren het water in het meer komt.

Na een mooie boottocht en op een druivend huis geweest te zijn, die ook vis en krokodillen heeft, gaan we tegen zonsondergang weer richting de haven. We zitten allemaal boven op de boot, heerlijk fris en mooie afsluiting van de dag als het langzaam donker wordt.

Nog ff terug in de bus voor een half uurtje en dan arriveren we om kwart voor 7 in het hotel.

Half 9 gaan we met elkaar eten en Hanna's verjaardag vieren.

Gezellig restaurant, een aantal heren bestel een container bier van 3 liter.  Ik bestel samen met Sidney en Hanna een bucket Mojito.  Ook hier is het eten weer heerlijk.

Hanna krijgt als dessert een mooie taart voor haar 21ste verjaardag. Iedereen krijgt een stuk. En als afsluiting wordt er nog ff biljart gespeeld.

Tegen 12 uur zijn we thuis. Mooie dag vandaag weer.