7e dag Vietnam - Reisverslag uit Hoi An, Vietnam van Nelly Grunsven - WaarBenJij.nu 7e dag Vietnam - Reisverslag uit Hoi An, Vietnam van Nelly Grunsven - WaarBenJij.nu

7e dag Vietnam

Blijf op de hoogte en volg Nelly

27 April 2014 | Vietnam, Hoi An

Omdat het zo warm in de kamer is ben ik vroeg wakker, 5 uur, tis al licht, ff uit het raam kijken over de zee.  Mijn kamer is op de 6e verdieping en heb een mooi zeezicht. Tja, bewolkt dus kan helaas geen zonsopgang zien, maar wel al veel mensen die op het strand zijn, zwemmen, hard lopen druk voor deze tijd al, kruip nog maar een uurtje terug in bed.

6 uur uit bedje, douche, heb een echte dames fietsbroek van Roeline mogen lenen, een knal roze, hoop dat dit beter voelt,  spullen inpakken en ontbijten. 7 uur op de fiets vanuit het hotel. We fietsen door een nieuw economische zone over de Thi Nai Peninsula en Nhon Hoi brug, de langste brug in Vietnam. Verder op passeren we een lokale markt, maar ook groepen mensen die bij een wegkraampje,  een kleed op de grond, groente en fruit kopen. De eerste 15 km zijn vlak en langs de kust, de South China Sea, er is 1 berg, pff zuchten als je deze ziet. Samen met Jann ga ik deze klim aan. Als we op de top zijn zien we de rode bus en de truck,  hè geen tafeltje,  geen drinken en het voelt ook nog niet als 25 km. Dus door fietsen en ja de heren geven dat ook aan. Jann denkt dat ze er is en stopt. Ik fiets door en we mogen nog 7 km of zo. Komen door kleine dorpjes met oude huisjes  en dan een stuk verderop zie ik de rode bus. PAUZE

Drinken, fruit, pinda's voor alles wordt gezorgd. We staan bij een plek waar een aantal vrouwen en kinderen bij elkaar zitten om dingen te verkopen.  Roeline heeft kangoeroe pinups en koalaknijpbeertjes mee gebracht uit Australië,  ze verblijd hiermee een aantal kinderen en zelfs een oudere dame wordt een kangoeroe opgespeld en is helemaal trots en blij. Dan vervolgen we onze weg weer voor de laatste 25 km van vandaag. 3 heuvels waarvan 1 van een km lang. Trap lekker op mijn eigen tempo door en geniet van de prachtige omgeving,  groene rijstvelden, bergen, duinen, bergen. Het veranderd zo snel en is prachtig. En de eerste berg is al weer voorbij,  als een speer weer naar beneden. Door een dorpje met zwaaiende,  roepende kinderen,  wordt bijna van de weg af geduwd door een tegemoetkomende bus. Deze haald een scooter in, de weg is niet zo breed en ik fiets aan de andere kant,  gaat net goed. Voor de 2e bult staan de bus en de truck al te wachten,  hier is een monument en kunnen we ff de waterflessen vullen voor deze trip omhoog. Maak snel ff een foto en vervolg mijn weg. Nou ja vervolgen,  heb een lekke band. Gelukkig zie ik onze monteur,  hij lacht naar me en zegt dat ik vaart moet maken, helaas gaat dat niet en hij zucht als ie mijn band ziet, hij was lekker op gang.  Snel ff binnenband vervangen en daar ga ik weer. Warm, prikkende zon en steile klim. Pffff. Hoor een vreemd geluid, kijk ff om me heen en zie een paar geiten op de berg staan. Grappig, stoppen, water drinken, foto maken en weer op de fiets, een welkome stop.  Boven aan gekomen volgt er weer een leuke afdaling. Op naar de laatste en langte klim van vandaag. Er passeren mij een aantal, toeristische,  scooters allemaal moedigen ze me aan en zwaaien. Nou dit moet lukken... de laatste afdaling die eindigd in een hobbelige, met veel kuilen en grind en stof, weg. Vol in de ankers dus. Zijn de weg aan het opknappen en maken deze goed nat zodat het niet stoft, das mooi, maar niet met een fiets zonder spatborden. Alles over je rug, benen, armen, gezicht en het is mooie witte modder als we bijna weer opgedroogd aankomen bij onze stop. Drinken, afkoelen,  uitzweten en dan omkleden in de bus.

Fiesten worden ingepakt en we gaan op pad voor ons 6 uurtjes busrit. Tegen half 1 hebben we weer een stop en een picknick,  brood, tomaat, komkommer, gebakken ei, tonijn, kaas. Simpel maar wel lekker. Peter verteld uitgebreid over zijn werk met de koeien en de melkrobots en Gerry, Jann en Sharon zijn verwonderd over dit verhaal,  hun dochter heeft ruim 240 koeien,  en hebben nog nooit van dit gehoord. Prachtig om mensen informatie te geven van andere continenten.

Gaan weer op pad voor nog 4 uurtjes richting Hoi An. De halve bus ligt te slapen lekker rustig vandaag.

Gelukkig hebben we nog 1 plaspauze, ff benen strekken en ijsje kopen. En snel weer de bus in, buiten is het nog steeds warm en benauwd. Echt slapen kan ik niet,  dus kijk maar wat rond er is genoeg te zien en op de weg te beleven. Onze chauffeur houd van stevig doorrijden, dus veel auto's en vrachtwagens passeren en dat leverd soms toch echt wel spannende momenten op.

Rond 6 uur komen we in het Phu Thinh boutique resort en spa aan in Hoi An. Zoals gewoonlijk is dit ook weer een mooi hotel. Ff snel douche, omkleden en weer naar beneden, gaan om 7 uur eten. Nou ja, eerst naar de winkel waar ze je schienen op maat maken, sommige kopen een paar. Alles wat je wil kunnen ze maken.

Op naar het restaurant,  ook deze keer heeft Lam weer een goed restaurant uitgekozen. Heerlijk eten hier.

Na het eten gaan we naar een tailer, kleermaker, geweldig om te zien hoeveel stof ze hebben en zoveel soorten.  Wel niet iets laten maken... drensel een beetje rond en besluit uiteindelijk om iets te laten maken. Morgen om 2 uur passen, ben benieuwd.

Drinken nog ff een borreltje samen met Roeline, Jimmy, Sharon, Gerry en Kathy. Tis nog steeds warm en vochtig, maar wel weer gezellig en tegen half 12 ga ik richting hotelkamer.  Morgen paa om 8.45 uur klaar staan. Geen fietsdag morgen.