4e dag Vietnam - Reisverslag uit Nha Trang, Vietnam van Nelly Grunsven - WaarBenJij.nu 4e dag Vietnam - Reisverslag uit Nha Trang, Vietnam van Nelly Grunsven - WaarBenJij.nu

4e dag Vietnam

Blijf op de hoogte en volg Nelly

24 April 2014 | Vietnam, Nha Trang

Half 8 op de fiets voor een rondje om een mooie vijver in Dalat. De temperatuur is heerlijk,  net als vannacht, zitten hoog in de bergen dus normale temp van ongeveer 25 graden.

Onze eerste stop is op 20 km. Maar voordat we kunnen stoppen hebben we nog al wat heuvels voor de keizen. Maar eerst een stop op 4 km, hier zijn overal kassen in het dal. Prachtig om te zien en wat er verbouwd wordt, veel artisjokken en andere kruiden en planten.

Ze zijn met de weg bezig op de eerste 20 km, stoffig,  hobbelig,  grind, keien,  zand, water, tegemoetkomend verkeer, passerende auto's, vrachtauto's  wat wil een mens nog meer. Genietend van alles om me heen hier in de bergen, het heerlijke frisse windje en de stijgende weg.

Ik ben verrast als ik de bus al zie staan. Ging lekker de eerste 20 km.

Hier worden we weer verwend door onze buschauffeur met drinken, fruit, pindas en andere lekkernijen. Op de weg liggen  schijfjes artisjokken te drogen en de hond ligt er lekker bovenop. Alles wordt in zakken gepakt en alles aangeveegd, Lam vertelt ons dat hier thee van wordt gemaakt.  mmm en die hond dan en al dat zand van de weg en uitlaatgassen.....

We vervolgen onze weg, Lam heeft ons nog ff verblijd met uitleg over de volgende 20 km 2 x 1,5 km flinke klim en tussendoor 3 en 5 km naar beneden en de rest is een beetje klimmen en dalen. Nou kan vertellen dat het zwaar was de eerste klim. Stap toch maar ff af om ongeveer 400meter te lopen, gelukkig het laatste stukje. Op de fiets en naar beneden met een  mooie gang. Ondertussen is het al wat warmer geworden, maar dan is uiteindelijk na de tweede dikke klim en daling dd bus in zicht.

Vanuit hier gaan we met ds bus weer steil omhoog naar 1500 meter en dan.......... 30 km naar beneden.

De 30 km naar beneden zijn zo super gaaf en gaan door het Bidoup-Nui Ba National Park. Rijdend tussen de bergen, verschillende vergezichten en aan de andere kant van de weg hoge bergen met watervallen,  prachtige rotsen en hoge beplanting. Kijk mijn ogen uit. Gaan als een speer naar beneden, er is weinig verkeer, fiets samen met Roeline en Jimmy en Gerry naaf beneden. Stoppen af en toe om te genieten van de uitzichten en verbazen ons over de afstand  en dieptes. Onbeschrijfelijk hoe mooi deze route is, nog steeds lekkere frisse bries om ons heen.

Vanaf de 500 mtr wordt het al warmer en het landschap veranderd ook. De laatste paar honderd metervoor onze lunch pauze is de temperatuur al weer veel te hoog en de zon brand op je hele lijf en ook de luchtvochtigheid is weer hoog.

Op naar de lunch die we vandaag zelf mogen kiezen,  gaan voor de Vietnameese soep, heerlijk en precies genoeg.

Nog 30 km te gaan na de lunch, 2 x 15 km en dan 45 min in de bus richting Asia Paradise hotel in  Nha Trang.

Maar eerst nog 2 stevige heuvels beklimmen met een gevoels temperatuur van over de 40 graden. Zeg maar ruim 15 teveel. Maar goed we gaan de strijd aan. Het eerste stuk gaat het allemaal nog wel maar dan, pfff trekken aan je stuur, duwen op de bovenbenen,  maar eens gaan staan, ben er klaar mee, wil niet meer, heb het veel te heet, de k..... berg is ge zwaar met dit weer. Stapmaf en loop een stuk, zie de truck en spring weer op de fiets. Zullen we nu een stop hebben..... NEE nog nie, maar gelukkig gaat de weg naar beneden en besluit om nog ff door te trappen en YES de rode bus. Moe, bloed heet,  trillend en huilend slinger ik mijn fiets op de standaard,  ga ff op de grond zitten om bij te komen en loop dan richting bus en de rest die al voor mij aangekomen zijn, gelukkig heeft iedereen het warm. We verkoelen ons met ijsblokken en drinken en eten wat. Na 20 min gaan we op pad voor de laatste 15 km.

Dit stuk is vlakker, nog wel wat heuvels maar das nu een makkie. In volle blijdschap zie ik een "rode" bus. Nog eens kijken.... nee niet echt rood, nie dus tis een roze en van een volksfeest,  dan maar rustig fietsen en kijken wat er te doen is, muziek en volkskleding. Nog ff doortrappen en dan vraagt Roeline of iets verderop dat rods de bus is. Zeg bij voorbaat nee, want dan valt het niet tegen als ie het wel is. En JAAAA tis de bus. 100 km zit er op. Blij geven we onze fietsen af en genieten van een heerlijke limonade, watermeloen en noten, vertellen nog eens onze belevenissen van vandaag en stappen daarna de bus in om richting hotel te rijden.

Zoals gewoonlijk een heerlijke kamer met airco en zicht op straat. Het zwembad is op de 12e verdieping en ff een plons nemen, heerlijk ontstoffen.

Half 8 gaan we naar een lokaal restaurant waar we vlees, vis en groenten bakken op een kleipot met kolen. Heerlijk worden we verwend en alles is perfect gekruid. Tegen 10 uur zijn we weer in het hotel en iedereen is moevan deze warme maar mooie dag.

Morgen geen fietsdag maar op de boot en snorkelen,  zonnen en  niksen. Nu al zin in.