9e dag fietsen indochina, angor - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Nelly Grunsven - WaarBenJij.nu 9e dag fietsen indochina, angor - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Nelly Grunsven - WaarBenJij.nu

9e dag fietsen indochina, angor

Blijf op de hoogte en volg Nelly

14 April 2014 | Cambodja, Phnom-Penh

Vandaag is het geen fiets dag.

We krijgen een sightseeing tour over de historie van Phnom Penh en die is nogal dramatisch tijdens de verschrikkelijke jaren van de Khmer Rouge en de oorlog tussen 1970 en 1980.

Als eerst gaan we naar het Genocide Museum, het voormalige Khmer Rouge gevangenis, bekend als S-21 of Tuol Sleng. Wat midden in het centrum van de stad ligt. Voordat het een gevangenis werd was het een school en dat is nog goed te zien aan de lokalen.

Hier krijgen we uitleg van een gids wat er in de 4 gebouwen, 3 hoog, allemaal gebeurde. Begane grond de jongens en de mannen, 1e verdieping de meisjes en vrouwen en de 3e verdieping massa slaapzalen voor degene die gemarteld werden.

Er was ook een expositie met foto's van mensen die in dit kamp "geleefd" hebben en schilderijen met voorbeelden van de martelingen.

Verschrikkelijk wat hier gebeurd is. Vanuit dit kamp werden ze vervoerd naar de "Killing Fields" hier werden ze geëxecuteerd op een gruwelijke wijze. Eerst de kinderen en baby's en de moeders waren verplicht om te kijken. Daarna de moeders.

Als je hier over de paden loopt komen er nog steeds botten naar boven uit de grond.  Een aantal massa graven zijn in stand gebleven en andere graven zijn geopend en opnieuw begraven.

Indrukwekkend deze ochtend. En dat allemaal op Cambodja nieuwjaarsdag.

Op de terug weg van de Killing Fields is het rustig in de bus en er worden de nodige interessante vragen gesteld aan onze gids.

Wij rijden door een binnendoor weg, achter een rivier langs, slobbewijk, hier komt het vieze water in die rivier terecht en stinken dat dat doet.

Tis hier armoedig maar er wordt ook hard gewerkt aan nieuwe wijken in deze buurt. 70% van de bevolking heeft hier geen toilet.  Dat kunnen wij ons niet voorstellen.

Op onze weg terug begint het al aardig te regenen. Zeg maar gerust een dikke bui.

Bij het hotel aangekomen is het al weer gestopt, het kijkt nog wel bewolkt.

Tussen de middag hebben eigen vrije tijd, voordat we om 2 uur naar het Royal Palace gaan.

We besluiten mer een aantal mensen te gaan lunchen, eerst ff naar de kamer en dan over 10 min verzamelen.

Als we beneden komen gaat het alleen nog maar harder regenen,  dus besluiten we in het hotel onze lunch te nuttigen.  Niks mis mee want het was heerlijk mijn Cesar salade.

Tegen 2 uur staat de bus voor de deur om ons weg te brengen en het is al weer aardig opgewarmd en de zon schijnt al weer volop.

Het Royal Palace is geweldig om te zien, ook is er een Pagoda met een zilveren vloer. De koning leeft in het zelfde paleis,  maar in een ander gebouw verder naar achter geplaatst, maar met hekken erom heen wat niet toegankelijk is voor het publiek. De koning heeft geen kinderen en is niet getrouwd,  hij is anders geaard,  zoals ze hier fluisteren.

Prachtige gebouwen met veel goud aangekleed. Mooie verzorgde tuinen.

Na het bezoek aan het paleis kunnen we helaas niet naar de Russische markt,  deze is gesloten omdat het nieuwjaarsdag is vandaag. Tis daarom ook een stuk minder druk in de stad. De mensen gaan met deze dagen naar hun familie buiten de stad.

Dus terug naar het hotel voor een heerlijke duik in het zwembad. Maar eerst nog een kleine stadswandeling samen met John en Ruth. Ook gaan we nog een borrel drinken in het FCC, het bekende restaurant/bar wat als enige open was tijdens de Khmer Rouge. We zitten op de 2e verdiepingen en hebben uitkijk over de Mekong rivier en natuurlijk de drukke weg langs de rivier.

Tegen half 6 duik ik dan heerlijk het zwembad in.

In de avond gaan we nog met 8e eten, Ruth en John (onze, Georgi en mij, ouders), John, Sidney,  Georgi, die ondertussen mijn zus wordt genoemd, Brent en Suzi, bij de bistro om de hoek. Hier bestellen we heerlijk een paar Mojito's en een heerlijke maaltijd.

De nodige grappen en verhalen worden verteld, we hebben aardig wat borrels op met elkaar.