terugweg Mae Hong Son naar Pai - Reisverslag uit Mae Hong Son, Thailand van Nelly Grunsven - WaarBenJij.nu terugweg Mae Hong Son naar Pai - Reisverslag uit Mae Hong Son, Thailand van Nelly Grunsven - WaarBenJij.nu

terugweg Mae Hong Son naar Pai

Blijf op de hoogte en volg Nelly

21 Maart 2014 | Thailand, Mae Hong Son

Zo het was een wake up cole van juwelste vandaag.
Om 6 uur gaat de tv aan bij de buren, de buurman gaat eens ff flink aan het roggelen. Vervolgens kraait de haan zo'n longen uit het lijf en bij de monniken ijs het feest. Ze slaan op trommels, bellen en nog veel meer, soms is het ff stil met trommel gesla en dan start het weer van voor af aan. Tis nu 8 uur en alles rommelt door elkaar heen. Ook de duiven en andere vogels bemoeien zich met het buiten concert.
Een niet te vergeten ritsen al de geluiden door een gebed en auto's en scooters geluiden, gepraat en geloop van mensen hier in het guesthouse.
Tijd om op te staan en deel te nemen aan dit concert.

Bijna alle tentjes zijn dicht, toch een soort zondag hier, zie veel mensen in een net pak.
Maar naar ff zoeken toch een leuk tentje gevonden, Son & mummo. Heerlijke eigen gebakken bruin brood met 2 gebakken eitjes, potje groene thee en vers geperste sinaasappel sap. Weer genieten.
Terug naar het guesthouse en alle spulletjes weer inpakken om op de scooter te springen en terug naar Pai te gaan.
De scooter is een 115 cc en gaat minimaal 80 km p/u. Mooi dinkie, wil ik thuis ook wel :-)
Tis vandaag weer eens ernstig mistig, lees rook van het verbranden van de bermen. Dus ook minder zon. lange broek maar aan, gisteren beetje lek gestoken op de scooter, zeg maar 5 steken erbij en deze jeuken echt.

Vandaag de rest van de attracties bekijken.
Besluit om Tham Pla over te slaan, een grot met zoetwater vissen, een karper soort.Wil naar de langste grot van Azië, Maelana cave, 9 km van de doorgaande weg.
Dit is op de helft van mijn route terug naar Pai, een leuke afwisseling in de route.
Sla bij de markering links af. Flinke brede weg, redelijk steil omhoog. De weg wordt slechter, smaller en steiler mmmmm starks ook weer terug door het zand, keien, gaten etc.
Tis maar 9 km, gelukkig zitten er ook betere stukken bij, ongeveer 3 km rijden op een betonnen pad, wat nog steeds stijgt, met rode klei en stof om me heen en verschillende dorpjes aan de kant van de weg zijn gepasseerd kom ik bij een slagboom aan. Hier staat de "gids" al te wachten. Kan een keuze maken uit 3 grotten: coral cave, dimont cave en de maelane cave. Bij de laatste staat ongeveer 50 cm water in en de route duurt 2 uur, geloof niet dat ik daar zin in heb. Kies dus voor de coral cave, 200 bath, en een tocht van ongeveer een uurtje.
Moet weer op de scooter en we volgen het betonnen pad vood ongeveer 10 minuten steil naar beneden, flink in de rem dus.
Bij een parkeerplek aan gekomen staat er aangegeven dat de dimind cave nog 500 mtr is en de maelana nog 1,5 km.
Goede keuze dus want de weg blijft maar dalen en wordt alleen nog maar steiler.
Krijg van mijn gids een mooie hoofdlamp en volg hem ds heerlijk frisse grot in. Prachtig om te zien, wil ff wat foto's maken, blijkt mijn camera leeg te zijn, helaas.
Tis net als onderwater met het coraal, hersencoraal, gewoon koraalbloemen. Door het druppen van het water vormen er stalagmieten met een geweldig mooie glinstering erin, net zilver. Ook vliegen er een aantal vleermuizen en laat hij me een of andere soort spin zien.prachtig om te zien. Het lijkt echt koraal met bloemetjes. Zelfs het hersenen koraal is prachtig, licht bijna wit van kleur. En zoals in ieder grot zijn er bepaalde afbeeldingen te zien, een monnik, aap, een gezin enzo.
Wat wel appart was, tja hoe leg ik dat uit, tis een soort piano maar dan de toetsen boven elkaar. Deze zijn hol en je kunt er dus muziek op maken, super mooi en appart.
Zo de grot weer uit en op naar de scooter om vervolgens de weg weer omhoog te crossen.
Prachtig om gezien te hebben.

Ik vervolg mijn weg weer over het hobbelige pad en kom, sneller als ik dacht, weer op de hoofdweg aan.
Vol gas richting Pai. Ergens 20 km voor Pai stop ik ff, normaal heb je hier een prachtig uitzicht maar met de rook nie dus. Maar geniet van de rust, geen wind en scooter geluid in de oren.

Cros weer lekker verder om de laatste km af te leggen en heb alweer meer dan 1000 bochten achter ds rug als ik om 15.00 uur Pai binnen rijdt. Nog ff snel een kaartje regelen voor de bus terug naar Chiang Mai morgen. Half 1 kan ik mee en ben dan, als het goed is, 3 uur later op het station om rond half 6 de trein te nemen naar Bangkok. Helaas moet ik daar ff zijn voor mijn visa voor Vietnam.
Zo op de terug weg nog ff een heerlijk Iced green tea with milk naar binnen slurpen en dan op naar Pai sircus school voor een overnachtinv, tenslotte staat daar mijn rugzak nog, krijg dezelfde hut als van de week. Rommel naar binnen gekiept en ff chillen in de hangmatten, niks mis mee.

Rond half 8 loop ik het gezellige dorp, met de vele winkeltjes en kraampjes met eten en souvenirs, in.
Vind een leuk restaurant en eet een Massaman curry heerlijk spicy maar precies goed.
Voor de laatste keer langs alle kraampjes en winkeltjes slenteren en dan terug. Nog ff verslag maken en foto's van de afgelopen dagen toevoegen en dan is het bedtijd.

Morgen een lange reisdag

  • 21 Maart 2014 - 19:58

    Sylvia:

    Veel plezier morgen Nel en slaap lekker straks.
    Groetjes
    Sylvia

  • 22 Maart 2014 - 07:52

    Iwan En Willeke:

    He scheurneus met je scooter,
    Lekker aan het genieten?
    Je verhalen lezen we allemaal tis net of we mee op reis zijn.
    Maar dat zonder de 39 graden, muggen,hangmatten en stoffige wegen...!

    Geniet er van xxx wij

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Nelly

Actief sinds 26 Jan. 2014
Verslag gelezen: 266
Totaal aantal bezoekers 28489

Voorgaande reizen:

18 November 2018 - 30 November 2018

Duikvakantie Indonesië, Flores

11 Februari 2014 - 31 December 2014

Start in Thailand

20 April 2014 - 03 Mei 2014

14 dagen fietsen van Saigon naar Ha Noi, Vietnam

06 April 2014 - 19 April 2014

INDOCHINA & ANGKOR

Landen bezocht: